De basis van de fijne motoriek wordt al vroeg gelegd. Als baby leren we al snel dat we onze handen voor verschillende doeleinden kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld om dingen op te pakken, dingen te voelen, gebruiken voor steun etc. Daarna ontdekt een baby al redelijk snel dat vingers ook een functie hebben.
Fijne motoriek per leeftijd FAQ: fijne motoriek

Onder de fijne motoriek verstaan wij hetgeen men met zijn handen kan grijpen, manipuleren en loslaten. Het draait allemaal om de “fijne” bewegingen van de armen, handen en vingers. Denk hierbij aan knippen, plakken, tekenen of leren schrijven. Maar ook veters strikken en aankleden vallen onder de fijne motoriek.
Op het moment dat een kind naar school gaat worden deze vaardigheden belangrijker en juist dan worden eventuele problemen zichtbaarder. In de meeste gevallen zijn leerkrachten daarom de eerste die fijn motorische problemen zien bij kinderen. Het kan dan gaan over zelfstandigheid bij aan/uitkleden, hanteren van een potlood of bij vaardigheden zoals knippen, kleien en knutselen.
| Leeftijd | Ontwikkeling | Oefeningen/spelletjes | Signalen van achterstand |
|---|---|---|---|
| 0 tot 3 maanden | Reflexmatige grijpreacties, kortstondig vasthouden van objecten | Tummy time, rammelaars in hand geven, handmassage | Weinig spontane handbewegingen, grijpt niet naar objecten |
| 3 tot 6 maanden | Actief grijpen naar voorwerpen, hand naar mond coördinatie | Mobieltjes boven wieg, grijpspelletjes, rammelaars | Grijpt weinig, hand niet openen of gesloten houden |
| 6 tot 9 maanden | Overpakken van speelgoed, voorwerpen gericht oppakken met hele hand | Speelgoed wisselen van hand, voelboekjes, knijpspeeltjes | Geen interesse in objecten, niet wisselen van hand |
| 9 tot 12 maanden | Pincetgreep ontwikkelt zich, blokjes stapelen | Blokken laten stapelen, objecten sorteren, voelmaterialen | Geen pincetgreep, laat speelgoed vaak vallen |
| 12 tot 18 maanden | Eten met vingers, simpele bloktorens maken | Blokken torens bouwen, vingerverven, eten met lepel oefenen | Moeite met eten, blokken vallen om, weinig controle |
| 18 tot 24 maanden | Gebruik van lepel, meer controle bij blokken stapelen en blad omslaan | Sorteerspelletjes, boekjes omslaan, kralen rijgen met grote kralen | Lepel verkeerd vasthouden, blad niet omslaan, onhandige bewegingen |
| 2 tot 3 jaar | Gebruik van potlood in vuistgreep, krassen, eerste cirkels | Krassen met vetkrijt, peuterpotloden, spelen met klei | Geen interesse in tekenen, ongerichte krassen |
| 3 tot 4 jaar | Knippen met schaar, tekenen van rondjes en kruisjes | Knutselen, knippen langs lijnen, kralen rijgen, veterspelletjes | Kan niet knippen, houdt schaar verkeerd vast, geen herkenbare vormen |
| 4 tot 5 jaar | Potloodgreep verfijnt zich, tekenen van herkenbare vormen en poppetjes | Tekenopdrachten, letters oefenen, veters strikken | Grove potloodgreep, moeite met vormen natekenen |
| 5 tot 6 jaar | Naam schrijven, vormen natekenen, fijne controle bij knutselen | Schrijfoefeningen, kleine knutselwerkjes, vouwen en plakken | Slordig schrift, moeite met fijne taken zoals knopen of strikken |
Uw kind:
Wij analyseren het probleem en de oorzaak aan de hand van verschillende testen passend bij de leeftijd. Als er sprake is van een motorisch probleem kan de kinderfysiotherapeut er mee aan de slag. Wij onderzoeken uw kind op mogelijke oorzaken van de motorische achterstand. Hierbij testen wij o.a. de spierspanning, houding, oog-handcoördinatie. Afhankelijk van deze uitkomst van het onderzoek wordt uw kind gestimuleerd in de motorische ontwikkeling door specifieke functionele oefeningen. Deze worden opgenomen in een behandelplan voor uw kind.
U speelt als ouder ook een belangrijke rol in de motorische ontwikkeling van uw kind. U kunt op spelenderwijs de fijne motoriek van uw kind stimuleren. Wij benoemen hieronder enkele handige tips van 0 – 4 jaar. Omdat elk kind in een ander tempo ontwikkeld, is er geen leeftijd bij benoemd, maar zodra uw kind een vaardigheid goed beheerst, kan je hem uiteraard weer verder stimuleren en uitdagen!