Motoriek is het vermogen om te bewegen. Onder grove motoriek worden alle bewegingen verstaan die je met je lichaam kan maken. Naast het ontwikkelen van de fijne motoriek, beginnen kinderen al vroeg met het ontwikkelen van de grove motoriek. Als baby ontwikkel je in een snel tempo allerlei grof motorische vaardigheden, zoals rollen, kruipen, staan en lopen. En gedurende de groei komen hier steeds meer (complexe) vaardigheden bij!
FAQ: grove motoriek

Onder de grove motoriek worden de grote bewegingen verstaan die kinderen leren en maken. Eigenlijk waar we ons hele lichaam voor gebruiken. Onder grove motoriek verstaan we o.a.:
Bij het aanleren van een nieuwe vaardigheid is veel oefening nodig. Door veel herhaling krijgen kinderen steeds meer spierkracht, coördinatie en stabiliteit en hierdoor ontwikkelen ze telkens nieuwe vaardigheden om beter te kunnen bewegen.
Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en op zijn eigen tijd. Toch kunnen er oorzaken zijn die ervoor zorgen dat de ontwikkeling vertraagd wordt. De meest voorkomende oorzaken die wij in onze praktijken tegenkomen zijn:
Het is belangrijk dat de ontwikkeling van kinderen goed kan verlopen en dat het, als nodig, gestimuleerd wordt. Ons advies is daarom om de motorische ontwikkeling van uw kind in de gaten te houden. Bent u niet zeker over de motorische ontwikkeling van uw kind? Gaat de motorische ontwikkeling trager dan gemiddeld? Komt hij/zij niet goed mee met gym, buiten spelen of sport? Maak dan een afspraak met een van onze kinderfysiotherapeuten zodat wij u kunnen adviseren.
Wij analyseren allereerst het probleem en de mogelijk aanwezige oorzaak. Dit doen wij aan de hand van observatie en mogelijk relevante testen. Als er sprake is van een motorisch probleem kan de kinderfysiotherapeut ermee aan de slag. Na de analyse zal, in samenspraak met ouders en kind, een behandelplan worden opgesteld en het behandeltraject worden gestart.

| Leeftijdsfase | Ontwikkeling | Oefeningen/spelletjes | Signalen van achterstand |
|---|---|---|---|
| 0 tot 3 maanden | Hoofd kortdurend optillen, armen en benen strekken. De baby maakt afwisselende bewegingen met de armen en benen | Buikligging oefenen, speeltje laten volgen met de ogen en hoofd draaien, afwisselend dragen | Hoofd blijft hangen, weinig beweging, asymmetrisch bewegen |
| 3 tot 6 maanden | Tilt het hoofd actief op en is stabiel in buiklig, rolt van buik naar rug. | Spelen met de voetjes, baby gym, in buiklig spelletjes doen | Rolt niet, hoofd instabiel, ligt passief in buiklig |
| 6 tot 9 maanden | Rolt van rug naar buik, rondjes draaien in buiklig, tijgert en zit met steun. | Stimuleren van het rollen, speelgoed op afstand leggen om het pivoteren en tijgeren te stimuleren. | Zit niet zelfstandig, tijgert niet, weinig rompcontrole |
| 9 tot 12 maanden | kruipen, trekt zich op tot stand, loopt langs met steun. | Kruipen over obstakels of door tunnels, lopen met een loopwagentje, zachte klimobjecten. | Kruipt niet, trekt zich niet op, loopt niet met steun |
| 12 tot 18 maanden | Loopt los, klimt op lage objecten, ongecontroleerd gooien. | Ballen gooien, blokken klimmen, peuterglijbaan | Loopt niet los, valt veel, klimt niet zelfstandig |
| 18 tot 24 maanden | Rent, klimt, schopt tegen bal, springt met beide voeten | Buitenspelen, loopfiets, eenvoudige dansjes | Loopt houterig, moeite met rennen of springen |
| 2 tot 3 jaar | Loopt trappen op, rent soepeler, springt vooruit | Springspelletjes, traplopen met hulp, achter bal aanrennen | Traplopen moeilijk, valt vaak, angst voor beweging |
| 3 tot 4 jaar | Fietst op driewieler, hinkelt op één been, vangt grote bal | Fietsen, vangspelletjes, hink-stap-sprong | Kan niet fietsen, vangt geen bal, ongelijke sprongkracht |
| 4 tot 5 jaar | Springt touwtje, beweegt ritmisch, balans op één been | Balansoefeningen, touwtjespringen, ren- en tikspelletjes | Onbalans bij springen of rennen, geen ritmegevoel |
| 5 tot 6 jaar | Fietst op tweewieler, beweegt gecontroleerd in spel | Teamsport, fietsen, parcours met hindernissen | Kan niet fietsen zonder zijwieltjes, onhandig in spel |