Vindt uw kind het moeilijk om te schrijven? Is zijn of haar handschrift niet goed leesbaar? Of heeft uw kind pijn tijdens het schrijven? Dit zijn voorbeelden van problemen waar kinderen op de basisschool vaak mee te maken krijgen. Wij als kinderfysiotherapeuten dus ook! Maar, is schrijven (tijdens digitale tijdperk) nu eigenlijk nog wel zo belangrijk?

Zoals in ons vorige blog al is besproken, verstaan wij onder de fijne motoriek hetgeen met de handen wordt gegrepen, gemanipuleerd en losgelaten. Voorbeelden van de fijne motoriek zijn:
Schrijven is dus onderdeel van de fijne motoriek. Dit betekent echter niet altijd dat een kind met een goede fijne motoriek ook heel mooi of pijnvrij kan schrijven. Hoe zit dat nu?
Er zijn verschillende factoren nodig om goed en leesbaar te kunnen schrijven. Een normaal ontwikkelde fijne motoriek, is daar één van.
Er zijn veel mogelijke oorzaken voor het onduidelijke handschrift van uw kind.
Probeer te achterhalen wat bij uw kind de mogelijke oorzaak kan zijn.
Als dit een verkeerde pengreep is kan het leuk zijn om middels een verhaaltje (afhankelijk van de leeftijd) en met het potlood in de hand, de juiste pengreep te oefenen.
“ Plaats de duim en wijsvinger naast elkaar op het potlood, dit zijn papa en mama in de auto. Jij zit achterin op de achterbank en het potlood rust op jou. Iedereen moet tijdens het rijden op zijn eigen plek blijven zitten anders kan de auto niet goed gestuurd worden (kan de letter niet goed gevormd worden). “
Als dit niet helpt zijn er veel verschillende grippers uitgevonden. Deze kunnen helpen om de juiste pengreep aan te leren. Vraag echter altijd eerst advies aan de leerkracht of de kinderfysiotherapeut voordat u een gripper aanschaft!
Het is ook mogelijk dat uw kind pijn heeft tijdens het schrijven. Vaak ligt de oorzaak in een foutieve pengreep (zie tips hierboven) of een te hoge pendruk.
Het hebben van een hoge pendruk kan verschillende oorzaken hebben maar vaak is dat aangeleerd. Wat is aangeleerd, kan ook worden afgeleerd.
Een simpel trucje is door uw kind te laten schrijven met een vulpotlood. Maak de punt iets langer dan gebruikelijk. Elke keer dat uw kind te hard drukt, breekt de punt. Dit is een effectieve manier om de pendruk te verlagen.
In veel gevallen, bij een onleesbaar handschrift, worden de letters niet goed gevormd. Dit kan komen omdat de letters in groep 3 niet goed zijn onthouden of omdat uw kind een eigen manier heeft gevonden om de letter te vormen. Als uw kind de letters gaat verbinden kunnen er vreemde letters ontstaan die niet altijd meer herkenbaar zijn.
Belangrijk is dat de juiste lettervorm dan weer wordt aangeleerd. Hiervoor moet terug gegaan worden naar de basis, het leren van de letters. Veel oefening is nodig om de letters op de juiste manier aan te leren en te automatiseren.
Tijdens het schrijven is het belangrijk dat uw kind de juiste houding heeft. Hiervoor is het ook belangrijk dat de mogelijkheid er is om op de juiste manier te schrijven. Maar wat is dan de juiste schrijfhouding?

Ondanks het digitale tijdperk waarin wij leven, blijft schrijven heel erg belangrijk. Waarom is dit? Hieronder een aantal goede redenen!
Naar ons idee zijn er dus genoeg redenen om het belang in te zien van goed leren schrijven. Dit kan in groep 2 al gestimuleerd worden met voorbereidende oefeningen maar ook kinderen in groep 8 kunnen nog geholpen worden om een leesbaar handschrift te krijgen.
De kinderfysiotherapeut in uw buurt kan onderzoeken wat het onderliggende probleem bij uw kind is om zo de behandeling specifiek op zijn of haar situatie af te stemmen.