Tekst
Lettertype

Schoolrijpheid

Schoolrijpheid: Is mijn kind er klaar voor?

Bij de overgang van kleuterklas naar groep 3 komt veel kijken. Niet alleen op cognitief gebied, maar ook op motorisch, sociaal en emotioneel vlak. Schoolrijpheid betekent dat een kind klaar is om deze volgende stap in zijn of haar ontwikkeling te maken. Bij B&B Kidscare kijken we als kinderfysiotherapeuten met een scherpe blik naar de motorische voorwaarden die nodig zijn om goed mee te kunnen op school.

Veel ouders vragen zich af: “Is mijn kind klaar voor groep 3?” Of: “Waarom loopt mijn kind achter in de klas?” Onze kinderfysiotherapeuten kunnen hierbij helpen door gerichte observatie en het in kaart brengen van de motorische vaardigheden die belangrijk zijn voor schoolstart en schoolsucces.

Twijfel je of jouw kind klaar is voor groep 3? Wij kijken graag met je mee! Afspraak maken

Wat houdt schoolrijpheid in?

Schoolrijpheid bestaat uit meerdere domeinen:

  • Motorisch: Kan je kind lang genoeg zitten, knippen, tekenen en een potlood goed vasthouden?
  • Sociaal-emotioneel: Is je kind in staat om instructies op te volgen, samen te spelen en zich aan regels te houden?
  • Cognitief: Kan je kind logisch nadenken, aandacht vasthouden en eenvoudige opdrachten uitvoeren?
  • Zelfredzaamheid: Denk aan zelfstandig jas aantrekken, naar de wc gaan of spullen opruimen.

Vaak vallen motorische achterstanden als eerste op in groep 3, omdat de eisen opeens veel hoger zijn. Signalen zoals moeite met stilzitten, schrijfproblemen, onhandigheid of snel vermoeid zijn bij knutselwerkjes kunnen wijzen op onvoldoende schoolrijpheid.

Schoolrijpheid in beeld

AspectKenmerken van een schoolrijp kindSignalen van onvoldoende schoolrijpheid Rol van B&B Kidscare
Fijne motoriekVlot tekenen, knippen, kleien, goede pengreep Onhandig met schaar/potlood, veel spanning of te weinig controle, geen voorkeurshand, spiegelen van letters/ woordenOefenen van schrijfmotoriek, pengreep, handvaardigheden
Grove motoriekKan stilzitten, rennen, springen, evenwicht bewarenOnrustig zitten, wiebelen, struikelen, verminderde core stability, niet samengesteld/tegengesteld kunnen bewegenTraining van houding, balans en rompcontrole
Werkhouding/concentratieKan zich richten op taak, luistert naar instructiesSnel afgeleid, moeite met taakvolgordeStructureren van taken, verbeteren aandacht en volgorde
ZelfredzaamheidKleedt zich (deels) zelfstandig aan, weet spullen te beherenVergeet spullen, heeft hulp nodig bij jas of toiletOefenen van dagelijkse vaardigheden, routines
Samenwerken/spel Speelt samen, wisselt van rol, kan wachten op beurtSpelen naast elkaar, moeite met delen of wachtenObserveren en stimuleren van sociaal spel

Wat kunnen wij voor je kind betekenen?

Bij twijfel over de schoolrijpheid van je kind, kunnen wij als kinderfysiotherapeuten een observatie of screening uitvoeren. We kijken naar de motorische mijlpalen, werkhouding, en zelfredzaamheid. Op basis daarvan geven we een gericht advies aan ouders en – indien nodig – aan school of andere betrokkenen.

We werken op een speelse manier aan de vaardigheden die belangrijk zijn voor een goede start in groep 3. Zo bouwen we samen aan meer zelfvertrouwen, betere motoriek en een fijne schoolervaring!

Zeker weten of je kind schoolrijp is? Plan een intake bij onze kinderfysiotherapeut. Afspraak maken