Bij de overgang van kleuterklas naar groep 3 komt veel kijken. Niet alleen op cognitief gebied, maar ook op motorisch, sociaal en emotioneel vlak. Schoolrijpheid betekent dat een kind klaar is om deze volgende stap in zijn of haar ontwikkeling te maken. Bij B&B Kidscare kijken we als kinderfysiotherapeuten met een scherpe blik naar de motorische voorwaarden die nodig zijn om goed mee te kunnen op school.
Veel ouders vragen zich af: “Is mijn kind klaar voor groep 3?” Of: “Waarom loopt mijn kind achter in de klas?” Onze kinderfysiotherapeuten kunnen hierbij helpen door gerichte observatie en het in kaart brengen van de motorische vaardigheden die belangrijk zijn voor schoolstart en schoolsucces.

Schoolrijpheid bestaat uit meerdere domeinen:
Vaak vallen motorische achterstanden als eerste op in groep 3, omdat de eisen opeens veel hoger zijn. Signalen zoals moeite met stilzitten, schrijfproblemen, onhandigheid of snel vermoeid zijn bij knutselwerkjes kunnen wijzen op onvoldoende schoolrijpheid.
| Aspect | Kenmerken van een schoolrijp kind | Signalen van onvoldoende schoolrijpheid | Rol van B&B Kidscare |
|---|---|---|---|
| Fijne motoriek | Vlot tekenen, knippen, kleien, goede pengreep | Onhandig met schaar/potlood, veel spanning of te weinig controle, geen voorkeurshand, spiegelen van letters/ woorden | Oefenen van schrijfmotoriek, pengreep, handvaardigheden |
| Grove motoriek | Kan stilzitten, rennen, springen, evenwicht bewaren | Onrustig zitten, wiebelen, struikelen, verminderde core stability, niet samengesteld/tegengesteld kunnen bewegen | Training van houding, balans en rompcontrole |
| Werkhouding/concentratie | Kan zich richten op taak, luistert naar instructies | Snel afgeleid, moeite met taakvolgorde | Structureren van taken, verbeteren aandacht en volgorde |
| Zelfredzaamheid | Kleedt zich (deels) zelfstandig aan, weet spullen te beheren | Vergeet spullen, heeft hulp nodig bij jas of toilet | Oefenen van dagelijkse vaardigheden, routines |
| Samenwerken/spel | Speelt samen, wisselt van rol, kan wachten op beurt | Spelen naast elkaar, moeite met delen of wachten | Observeren en stimuleren van sociaal spel |
Bij twijfel over de schoolrijpheid van je kind, kunnen wij als kinderfysiotherapeuten een observatie of screening uitvoeren. We kijken naar de motorische mijlpalen, werkhouding, en zelfredzaamheid. Op basis daarvan geven we een gericht advies aan ouders en – indien nodig – aan school of andere betrokkenen.
We werken op een speelse manier aan de vaardigheden die belangrijk zijn voor een goede start in groep 3. Zo bouwen we samen aan meer zelfvertrouwen, betere motoriek en een fijne schoolervaring!